Çankırı Valiliği
Çankırı Valiliği
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü
Çankırı Valiliği
Çankırı Valiliği
AKARYAKIT İSTASYONLARI VE DİNLENME TESİSLERİ İÇİN SIFIR ATIK YÖNETİMİ

AKARYAKIT İSTASYONLARI VE DİNLENME TESİSLERİ İÇİN SIFIR ATIK YÖNETİMİ

 

TESİSİN ADI:

ADRESİ:

TESİSİN TOPLAM ALANI:

AKARYAKIT AKTARIM POMPA SAYISI:

ÇALIŞAN SAYISI/GÜNLÜK ZİYARETÇİ SAYISI:

 

 
 

 

TESİS ALANI İÇERİSİNDE BAŞKA BİR TESİS/FİRMA BULUNUYOR MU:   EVET                            HAYIR

 

Cevabınız “Evet” ise açıklayınız: 

TESİSTE ARAÇ YIKAMA İŞLEMİ YAPILIYOR MU?        EVET                            HAYIR            

Cevabınız “Evet” ise Tesise ait Kanal Bağlantı Belgesi plana eklenir.

TESİSTE MOTOR YAĞI DEĞİŞİMİ YAPILIYOR MU?      EVET                         HAYIR   

Cevabınız “Evet” ise MOYDEN belgesi ile ilgili belge/başvuru evrakı plana eklenir.

TESİSTE ARAÇ BAKIM/ONARIM YAPILIYOR MU?      EVET                           HAYIR 

Cevabınız “Evet” ise atık yönetim planı onay yazısı/başvuru yazısı plana eklenir.   

 

Sıfır Atık Yönetim Sistemi ile ilgili (Tesis Bölümleri (Ofis, Lavabo, Market, Akaryakıt Aktarım Bölümü, Araç bakım/onarım/yağ değişimi, oto yıkama), tesis alanında bulunan diğer işletmeler, Genel Tesis Fotoğrafları, Birimlerde kullanılan atık (ambalaj, diğer, atık pil, motor yağı, tehlikeli, vb. tüm atık türleri için) biriktirme ekipman fotoğrafları, Geçici Atık Depolama Alanı (Tehlikeli/Tehlikesiz) fotoğrafları, Atık Yönetim Plan onayı/başvuru yazısı, araç bakım/onarım/yağ değişim bölümü fotoğrafları, MOYDEN belgesi/başvuru evrakı, Oto yıkama bölümü fotoğrafları, Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği kapsamında alınmış olan belgenin eklendiği yönetim talimatnamesi) başlıklarını içeren bir planlama yapılarak Belgelendirme başvurusunda 10. Maddede açılan bölüme yüklenmesi gerekmektedir.

 

1-İRTİBAT NOKTASI - ÇALIŞMA EKİBİ KURULMASI:

Tesiste sıfır atık yönetim sisteminin kurulmasından, etkin ve verimli bir şekilde uygulanmasından ve izlenmesinden sorumlu olacak 1 asil, 1 yedek olmak üzere en az 2 kişi belirlenmelidir. Belirlenen bu kişiler tarafından sıfır atık yönetimini sağlayacak bir ekip kurulmalıdır.

 

2-MEVCUT DURUMUN BELİRLENMESİ:

Atığı oluşturan birimler, atığın özelliği, miktarı, kaynağı, karakterizasyonu, atık biriktirme yöntemleri, atık depolama alanlarına ilişkin mevcut atık yönetimi ortaya konulmalıdır.

 

*Atık Kaynaklarının Belirlenmesi:

 

-Akaryakıt İstasyonları ve Dinlenme Tesislerinde atığın oluşması muhtemel birimler:

 

* Ofis,

* Market,

* Akaryakıt Aktarım Bölümü,

* Yemekhane/Restoran/ Kafeterya vb.

* Tuvalet, Lavabolar

* Araç bakım/onarım/yağ değişimi, oto yıkama

* Bahçe, Peyzaj Alanları

 

KAYNAKLARA GÖRE ATIK TÜRLERİ

 

TEHLİKESİZ

ORGANİK

TEHLİKELİ/ÖZEL

DİĞER

YAKIT AKTARIM BÖLÜMÜ

Kağıt, plastik, cam, metal, kompozit atıkları

Yiyecek atıkları

Kontamine bez/üstübü

 

YÖNETİM, İDARİ OFİSLER

Kağıt, plastik, cam, metal, kompozit atıkları

Yiyecek atıkları

Toner-kartuş, aydınlatma ekipmanları, atık pil, ömrü dolmuş elektrikli ve elektronik eşyalar, vb.

Islak mendil, havlu kağıt, hacimli atıklar

KANTİN/ YEMEKHANE/RESTORAN/KAFETERYA

Kağıt, plastik, cam, metal, kompozit, tekstil atıkları

Yemek atıkları, çay posası, ekmek atıkları

Bitkisel Atık Yağ (Kızartma yapılıyorsa)

Islak mendil, havlu kağıt, kağıt peçete

MARKET

Kağıt, plastik, cam, metal atıklar, tekstil atıkları

 

Yiyecek atıkları

Atık pil, aydınlatma ekipmanları, klima/havalandırma vb. kaynaklı toz filtresi,

Ömrü dolmuş elektrikli ve elektronik eşyalar, jeneratör mevcutsa atık motor yağı, filtre vb.

Islak mendil, havlu kağıt, kağıt peçete

MOTOR YAĞI DEĞİŞİM/ARAÇ BAKIM-ONARIM/ARAÇ YIKAMA

Kağıt, plastik, cam, metal, kompozit atıklar

 

Atık akümülatör, atık motor yağı, kontamine bez/üstübü, ömrünü tamamlamış lastik, yağlı filtre/yağlı metal aksam,  kontamine ambalaj (kimyasal ambalajları, basınçlı kaplar gibi) vb.

Islak mendil, havlu kağıt

ORTAK KULLANIM ALANLARI (LAVABOLAR-DIŞ MEKAN)

 

 

Çimen, yapraklar, ağaç/çalı vb. biyo-bozunur atıklar

 

İzmarit

Süprüntü

Havlu Kağıt/peçete

 

 

KAYNAKLARA GÖRE ATIK MİKTARI

 

 

TEHLİKESİZ

ORGANİK

(Kompost Yapılacaksa ayrı toplanabilir)

DİĞER ATIK

ATIK PİL

AYDINLATMA EKİPMANI

E-ATIK

TEHLİKELİ ATIK

BİTKİSEL ATIK YAĞ

ATIK MOTOR YAĞI

YAKIT AKTARIM BÖLÜMÜ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YÖNETİM, İDARİ OFİSLER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KANTİN/ YEMEKHANE/RESTORAN/KAFETERYA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MARKET

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MOTOR YAĞI DEĞİŞİM/ARAÇ BAKIM-ONARIM/ARAÇ YIKAMA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ORTAK KULLANIM ALANLARI (LAVABOLAR-DIŞ MEKAN)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-İSRAFIN ÖNLENMESİ/ATIK ÖNLEME VE ATIK AZALTIMI:

 

 

 

 

 

Kağıt, plastik, cam, metal atıklar

• Tüketimi teşvik eden faaliyetlerin azaltılması, alışverişlerde ürünün fiyatı ve alım gücünden

önce ihtiyaç olup olmadığının değerlendirilmesi,

• Ambalajlı ürünler yerine geleneksel dökme ürünlerin tercih edilmesi,

• Ambalajlı ürün alınması durumunda mümkün mertebe en az ambalaja sahip ürünlerin tercih

edilmesi, yeniden kullanılabilir ambalajların (cam kavanoz gibi) değerlendirilmesi,

• Alışverişlerde plastik poşet yerine bez vs. çantaların tercih edilmesini özendirici faaliyetlerde bulunulması,

• Plastik su şişesi yerine matara kullanılması,

• Kağıt havlu, ıslak mendil yerine temizlik bezlerinin kullanılması,

• Streç film, buzdolabı poşeti ve sandviç poşeti yerine kapaklı kaplar, bal mumu kumaşların

kullanılması,

• Tek kullanımlık paket çay, hazır kahve ve kapsül kahvelerin yerine demleme çay ve kahve

tercih edilmesi,

• Kürdan, pamuk çubuğu gibi ürünler yerine çok kullanımlı alternatiflerin tercih edilmesi,

• Tek kullanımlık tabak, bardak, çatal kaşık yerine yeniden kullanılabilir olanların tercih edilmesi,

• Kullanım ömrü uzun ve geri dönüşümü mümkün ürünlerin tercih edilmesi,

• Gereksiz çıktı alınmaması, bilgisayar ve yazıcının çift taraflı baskı için ayarlanması,

• Tek tarafı basılı kağıtların müsvedde olarak kullanımı,

• İhtiyaç fazlası veya kullanılmayan ürün/malzemelerin tekrar kullanımı veya yeniden dizayn

edilerek başka bir ürün olarak kullanılması,

 

Biyo-bozunur atıklar, gıda atıkları

• Tüketimi teşvik eden faaliyetlerin azaltılması, alışverişlerde ürünün fiyatı ve alım gücünden önce ihtiyaç olup olmadığının değerlendirilmesi,

• Stok kontrolü yaparak ihtiyaca yönelik alışveriş listesi oluşturularak ihtiyaç kadar alışveriş yapılması,

• Yemek hazırlarken tavsiye edilen tüketim tarihi/son tüketim tarihi yaklaşmış malzemelerin öncelikli olarak değerlendirilmesi,

• Tüketilemeyen gıdaların daha sonra tüketilmek üzere kurutulması, dondurulması veya farklı şekillerde değerlendirilmesi,

• Fazla gıdanın paylaşılması,

• Tüketilmeyen gıdaların hayvan yemi olarak kullanımının sağlanması

Atık Pil

Atık pil azaltımı için şarj edilebilir pillerin tercih edilmesi,

Ömrü dolmuş elektrikli ve elektronik eşyalar, aydınlatma ekipmanları

•Tüketimi teşvik eden faaliyetlerin azaltılması, alışverişlerde ürünün fiyatı ve alım gücünden önce ihtiyaç olup olmadığının değerlendirilmesi,

• Tamir edilebilir, tekrar kullanılabilir ürünlerin tercih edilmesi,

• Kullanım ömrü uzun ve geri dönüşümü mümkün ürünlerin tercih edilmesi,

• Ürünlerin ömrünün uzatılması için, periyodik bakımlarının aksatılmadan yapılması, • İhtiyaç fazlası veya kullanılmayan ürün/malzemelerin tekrar kullanımı veya yeniden dizayn edilerek başka bir ürün olarak kullanılması,

Kontamine ambalajlar (kimyasal ambalajları, temizleyici ambalajları, basınçlı kaplar gibi) edilmesi,

• Kontamine ambalaj oluşturacak ürünler yerine sıfır atığa uygun alternatiflerin tercih edilmesi,

• Ürünlerin içeriklerine dikkat edilerek tehlikeli madde içermeyen ürünlerin tercih

• Ürünlerin tamamen tüketilerek ambalajların boş olmasının sağlanması,

Kaynak: https://webdosya.csb.gov.tr/db/cygm/icerikler/sahanes-t-20200914210909.pdf

 

 

 

 

 

 

 

 

İYİLEŞTİRME YAPILACAK

*Atık miktarı nedir?

*Hangi tür biriktirme ekipmanları kullanılıyor?

  *Etiketleme ve işaretlemeler doğru mu?

*Doğru renk poşet kullanılıyor mu?

                                                                                                      

 

 

Ayrılmış: İYİLEŞTİRME YAPILACAK
*Atık miktarı nedir?
*Hangi tür biriktirme ekipmanları kullanılıyor?
  *Etiketleme ve işaretlemeler doğru mu?
*Doğru renk poşet kullanılıyor mu?
                                                                                                       


4-İHTİYAÇ ANALİZİ:

 

 

       
   
 
 

 

*Sitede uygulanan bir sistem                             VAR                                          

 

YOK

 

   SİSTEM İLK BAŞTAN ELE ALINACAK

                                                                                                      

 

 

 

       
   
 
  Ayrılmış:    SİSTEM İLK BAŞTAN ELE ALINACAK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ÖNEMLİ OLAN GERİ KAZANIMI MÜMKÜN OLAN ATIKLARIN TEMİZ BİR ŞEKİLDE TOPLANMASINI SAĞLAMAKTIR.
  • Yeni ekipman almak yerine mevcudu kullanmak sıfır atık yaklaşımının temel prensiplerinden biridir. Biriktirme ekipmanının eski/kullanılmış olması, malzemesinin türü ve ekipmanın renginden ziyade sıfır atık sistemine uygun renkte etiketlemenin yapılması önemlidir. Mevcut durumda atık biriktirme ekipmanı olarak kullanılabilecek ekipmanlarınız var ise bunlar üzerine uygun etiketleme ve/veya renklendirme yapılarak biriktirme ekipmanı olarak kullanabilirsiniz (kullanılmış herhangi bir plastik/metal varil veya kap).
  • En az ikili toplama sistemine uygun olacak şekilde (Diğer atıklar (gri)  ve Geri Kazanılabilir atıklar atığı (mavi)) planlama yapılır. Tesisin durum ve talebine uygun olarak asgari ikili toplama sistemi çeşitlendirilebilir.

 

 

                    

 

 

 

 

 

                  

 

 

 

 

         

  • Kutular, kişi sayısı, atık miktarı ve atık türü açısından yeterli olmalı, bununla birlikte kişilerin kolay ulaşabileceği bir noktada olmalıdır.

AKARYAKIT İSTASYONLARINDA BİR ÇİFT EKİPMAN YAKIT AKTARIM POMPALARI YANI

                                                              BİR ÇİFT EKİPMAN İDARİ OFİSLERE

                                                        BİR ÇİFT EKİPMAN MARKET (VARSA) TAVSİYE EDİLİR

                                                           

  • Her birim dikkate alınarak ihtiyaç duyulacak tüm ekipmanlar belirlenmeli, listelenmeli ve uygulamaya geçilmeden önce temin edilmelidir.
  • Oluşacak tüm atıklar için bina içerisinde her noktaya biriktirme ekipmanı yerleştirilmesine gerek yoktur. Çünkü bazı atıklar (tehlikeli madde içeren ambalajlar-temizlik kimyasalları vb, toner-kartuş, atık elektrikli ve elektronik eşyalar, atık ilaçlar vb.) devamlı oluşum gösteren atıklar olmamakla birlikte çok çeşitli kategoride oluşum gösterebilirler. Oluşum gösterdiğinde doğrudan geçici depolama için oluşturulmuş alana götürülerek burada atık kodlarına göre biriktirilmesi sağlanabilir.

 

ARAÇ BAKIM VE ONARIM/MOTOR YAĞI DEĞİŞİM NOKTASI/ARAÇ YIKAMA ÜNİTELERİNE (VARSA) OLUŞAN ATIĞIN KODUNA UYGUN BİR ŞEKİLDE DİĞER ATIK GRUPLARI İÇİN EKİPMAN YERLEŞİMİ YAPILMASI TAVSİYE EDİLİR.

  • Çay ocakları /yemekhane/Restaurant gibi biyobozunur atıkların oluştuğu alanlara bu atıkların ayrı toplanması için pedallı, kapaklı biriktirme ekipmanı yerleştirilebilir. Bitkisel atık yağların oluştuğu yemekhanelerde bu atıkların biriktirilmesi için kelepçeli bidonların kullanılması ve bu atıkların atık işleme tesislerine veya belediyelere teslim edilmesi gerekmektedir.
  • Covid-19 salgınıyla mücadele kapsamında oluşan kullanılmış maske, eldiven ve diğer kişisel hijyen malzemelerinin ayrı toplanması için kurum/kuruluş ve işletmelerin bina ve yerleşkelerine gri renkli veya gri etiketli biriktirme ekipmanı yerleştirilir.
  • Atık biriktirme ekipmanlarının boyutları (hacmi), sayısı, konulacağı yerler oluşan atık türü ve miktarına göre belirlenir. Boşaltma sıklığı da hacmin belirlenmesinde etkindir. Genellikle iç ve dış mekan atık biriktirme kumbaralarının hacmi 3 - 120 lt arasında değişkenlik göstermektedir.

 

 

 

 

  •  Toplama, taşıma, geçici depolama ve uygulamanın ne şekilde, ne zaman, nasıl, kimler tarafından gerçekleştirileceği, bir kaza anında yapılması gerekenler, atığın teslim edileceği yerler, sorumlular vb. hususların ortaya konulmasıdır. Bunun için bu hususları içeren bir talimatname hazırlanır.

 

  • Geçici Atık Depolama Alanı toplama noktalarından alınan atıkların teslim edilinceye kadar bekletileceği alandır. Sitenizde toplama taşıma sıklığına göre ve oluşan atıkların miktarını dikkate alarak bir geçici depolama alanı teşkil edilmelidir. Hangi atık grupları tespit edildiyse o atıklar için depolama alanında ekipman bulundurulmalıdır.

 

  • Atıkların lisanslı tesislere gönderilinceye kadar biriktirileceği bir Geçici Depolama alanı için kurum alanı içerisinde uygun bir yer belirlenmesi ve alanın kurulumu çalışmalarına başlanması da gereklidir. Bu alan kurulurken, toplanacak atık türleri ve miktarı göz önüne alınmalıdır.

 

  • Uygulanacak sıfır atık yönetim sistemi modeline göre alanın kaç bölmeli yapılacağı ve depolanacak atık miktarı baz alınarak alanın büyüklüğü belirlenmelidir. Bölmelere yerleştirilecek konteynerlerin hacimleri, kaç adet sığabileceği ve hareket alanları da göz önünde bulundurularak bölmeler boyutlandırılmalıdır.

 

MEVZUATTA BULUNAN GEÇİCİ ATIK DEPOLAMA ALANI KRİTERLERİ

 

Genel Hususlar:

1. Geçici depolama alanında atıklar birbirleriyle karıştırılmadan depolanır. Geçici depolama alanında tehlikeli ve tehlikesiz atıklar ayrı olarak depolanır. Tehlikeli ve tehlikesiz atıklar aynı konteynırda depolanmaz.

2. Ayda bin kilogramdan daha az tehlikeli atık üreten atık üreticileri, tehlikeli atıklarını geçici olarak depoladığı/depolayacağı alanları/konteynerleri için geçici depolama izninden muaftır. Ayda bin kilogram veya daha fazla tehlikeli atık üreten atık üreticileri tehlikeli atıklarını geçici depoladığı alanları/konteynerleri için il müdürlüğünden geçici depolama izni alır. Geçici depolama izni İl Müdürlüğü tarafından süresiz olarak verilir. Geçici depolama alanında değişiklik olması halinde geçici depolama izni yenilenir.

3. Geçici depolama alanına alınan her bir atık etiketlenir. Etiket üzerinde; a) Atığın atık kodu, b) Tehlikeli atık olup olmadığı, c) Tehlikeli atıklar için atığın tehlikelilik özellikleri ve riskleri, ç) Atığın depolama alanına giriş tarihi bilgileri yer alır.

4. Atık Yönetimi Yönetmeliği’nin 16’ncı maddesi kapsamında sigorta yaptırma yükümlülüğü olan geçici depolama alanları için miktara bakılmaksızın mali sorumluluk sigortası yaptırılır. Mali sorumluluk sigortası olmayan tesislere geçici depolama izni verilmez. Geçici depolama alanları/konteynırları için yaptırılan mali sorumluluk sigortaları her yıl yenilenerek il müdürlüğüne sunulur.

5. Tehlikeli atıklar geçici depolama alanında en fazla 180 gün süreyle geçici olarak depolanır. Tehlikesiz atıklar ise geçici depolama alanında en fazla 1 yıl süreyle geçici olarak depolanır. Belirtilen süreler dolmadan atıklar lisanslı atık işleme tesislerine gönderilir.

 

Geçici Depolama Alanının Özellikleri:

 1. Geçici depolama alanı üstü kapalı ve her türlü dış etkenden atıkları koruyacak şekilde oluşturulur.

2. Geçici depolama alanının zemini geçirimsiz malzemeden teşkil edilir.

3. Geçici depolama alanında sızma veya dökülmelere karşı absorban malzeme bulundurulur.

4. Geçici depolama alanının sızma ve dökülmelere karşı etrafı ızgarayla çevrelenir. Izgarada biriken sıvılar toplanarak uygun yöntemle geri kazanım/bertarafı sağlanır, alıcı ortama deşarj edilmez.

5. Geçici depolama alanında yangın gibi her türlü acil duruma karşı güvenlik tedbirleri alınır.

6. Geçici depolama alanı dışarıdan izinsiz şekilde girişe izin vermeyecek şekilde teşkil edilir.

7. Geçici depolama alanında atıkların tehlikelilik özelliğine göre uygun bölümlendirme yapılır. Atıklar atık kodlarına göre ayrı ayrı depolanır.

8. Geçici depolama alanı olarak konteyner kullanılabilir. Konteynır kullanılması halinde konteynır geçirimsiz zemin üzerine yerleştirilir, konteynırın etrafı ızgara ile çevrelenir, sızma ve dökülmelere karşı absorban malzeme bulundurulur.

9. Geçici depolama alanından/konteynerinden sorumlu bir çalışan belirlenir. Sorumlu çalışan geçici depolama alanına/konteynerine giren ve çıkan tüm atıkların kayıtlarını tutar ve izinsiz giriş ve çıkışa engel olur. Sorumlu çalışanın iletişim bilgileri İl Müdürlüğüne bildirilir. 10. İl müdürlüğünce gerek görülmesi halinde talep edilecek ilave tedbirler alınır.

 

      

 

5- EĞİTİM/BİLİNÇLENDİRME FAALİYETLERİ

Ekipmanların yerleştirilmesinin ardından atıklarınızı sıfır atık yönetim sistemi modeliniz çerçevesinde biriktirmeye başlayabilirsiniz. Ancak, uygulamaya başlamadan önce hedef kitleye yönelik eğitim ve bilinçlendirme faaliyetleri gerçekleştirmeniz, görevli personellerin, öğretmenlerin, öğrencilerin bilgilendirilmesi, uygulamaya katılımının teşvik edilmesi ve uygulamadaki hataların en aza indirgenmesi bakımından önemlidir. Atık oluşumunun önlenmesi, azaltılması ve yeniden kullanım, kaynağında ayrıştırma ve geri dönüşüm konularında farkındalığın artırılması amacıyla eğitim ve bilgilendirme çalışmalarına öncelikli olarak önem verilmelidir. Bu nedenle bu aşamada nasıl bir bilgilendirme çalışması yapacağınızı, eğitim konu başlıklarını, bu konuda kimlerden/nerelerden yardım alacağınızı planlayın ve eğitim/bilinçlendirme programınızı oluşturun. Eğitim kurumlarında sıfır atık konulu sergi, yarışma, festivallerin düzenlenmesi ve oluşturulan öğrenci kulüplerinin faaliyetleri ile farkındalık arttırılabilir.

6- İZLEME, KAYIT TUTULMASI VE SİSTEMİN İYİLEŞTİRİLMESİ

Uygulamanın etkinliğinin değerlendirilmesi amacıyla çalışma ekibi tarafından belirli zaman aralıkları ile izleme yapılır ve varsa uygulamanın aksayan yönleri, eksiklikler veya geliştirilecek taraflar tespit edilir, önlemler alınır. Uygulamadan elde edilen verilerin ortaya konması, uygulamaya katılımın daha verimli olmasını sağlayacaktır. Sıfır atık yönetim sistemi sorumlularınca; sıfır atık yönetim sistemine ilişkin ekipmanlar, toplanan atık tür ve miktarları, teslimat bilgileri, teslim edilen atıklara ilişkin belgeler Entegre Çevre Bilgi Sistemi (EÇBS) ’de sıfır atık uygulamasına yüklenir. Atıklara ilişkin veriler ile bu atıkların teslim edildiği yerlere ilişkin bilgiler Sıfır atık yönetim sistemi kapsamında toplanan atıklara ilişkin aylık bilgileri takip eden ayın on beşine kadar sıfır atık bilgi sistemi üzerinden bildirilir ve her yıl Mart ayı sonuna kadar bir önceki yıla ait bilgilerin veri kontrollerini tamamlanır. Bildirime esas bilgi ve belgeler muhafaza edilir. Sıfır Atık Yönetim Sistemine geçiş tarihleri esas alınarak çalışmalar tamamlanmalı ve sıfır atık belgesi için sıfır atık bilgi sistemi üzerinden müracaat edilmelidir. Sıfır Atık Belgesi bağlı bulunulan ilin Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğünce verilmektedir.