Çankırı Valiliği
Çankırı Valiliği
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü
Çankırı Valiliği
Çankırı Valiliği
Örnek Sıfır Atık Yönetim Planı Eğitim kurumları

……………………………………………………MÜDÜRLÜĞÜ SIFIR ATIK YÖNETİM SİSTEMİ

Sıfır Atık Yönetim Sistemi kurulmasının amacı öncelikle israfın önlenmesi, doğal kaynakların tüketilmesinin sınırlandırılması amacıyla oluşan geri dönüşebilen atıkların tekrar kullanılmasını sağlamak için ayrı toplanması ve geri kazanılmak üzere lisanslı tesislere gönderilmesidir.

Sıfır Atık Yönetimi Kapsamında Hangi Atıkları Ayrı Toplamalıyız?

Tehlikesiz türdeki geri dönüşebilen “Atık Kâğıt”, “Atık Plastik”, “Atık Cam”, “Atık Metal”, “Komposit atık”  vb.

Tehlikesiz türdeki geri dönüşmeyen “Diğer Atıklar” “Organik Atıklar”

Tehlikeli türdeki geri dönüşebilen “Atık Pil”, “Kartuş-Toner”, “Aydınlatma Ekipmanı”, “Atık Elektrikli Elektronik Eşyalar”, “Tehlikeli Atık”, “Bitkisel Atık Yağ”    

 

1-ÇALIŞMA EKİBİNİN KURULMASI

Sıfır Atık Yönetim Sistemi için çalışma ekibi olarak;

  • …………………………………………………..
  • ……………………………………………………                  seçilmiştir.

2-OKUL/KURUM İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER:

Okulumuzda  ……. adet personel ve ………… adet öğrenci bulunmaktadır.

Okulumuzdaki bina sayısı:

Binalardaki kat sayısı:

Bahçe bulunup bulunmadığı:

Yemekhane/Kafeterya/Kantin bulunup bulunmadığı:

3-ATIK ÖNLEME VE MİNİMİZASYON

 

Atıkların Oluşumunun ve Miktarının Azaltılması için alınabilecek önlemler aşağıdaki şekilde sıralanabilir;

 *Ofis malzemelerinin israf edilmeden kullanılması, ataç, dosya vb. malzemelerin tekrar kullanılması,

*Gerekmedikçe çıktı alınmaması, mümkün olduğunca çift taraflı çıktı alınması,

* Müsvedde kağıtların not kağıdı olarak kullanılması,

*Kağıt, metal, cam, plastik vb. atıkların depolanırken ve taşınması esnasında daha az yer kaplaması için sıkıştırılarak atılması,

*Yazıcıların çift taraflı basmak için ayarlanması,

*İletişimlerde yazılı baskı yerine mail yolunun tercih edilmesi,

*Bilgi notu, yazışmalarda plastik dosya kullanımı yerine ataş, zımba kullanılması,

*Tek kullanımlık havlu kağıtlar yerine yıkanabilir bezlerin tercih edilmesi,

 *Temizlik malzemelerinin daha büyük ambalajlarla temin edilmesi, malzemenin daha az miktarlarda kullanılmasının özendirilmesi

*Su kullanımında dikkatli davranılması, muslukların açık bırakılmaması, bozuk muslukların bildirilmesi

*Elektrik kullanımında dikkatli davranılması,

*Tek kullanımlık tabak, bardak ve çatalların yerine tekrar kullanılabilen alternatiflerinin kullanılması

   

   (BU ÖRNEKLER OKULUNUZ KOŞULLARINA UYGUN OLARAK DÜZENLENEBİLİR)

 

4-EKİPMAN YERLEŞİMİ:

İÇ MEKAN BİRİKTİRME EKİPMANLARI: (EN AZ İKİLİ (“KARIŞIK ATIKLAR” VE “GERİ DÖNÜŞMEYEN ATIKLAR”)

Okulumuz ……adet binadan oluşmaktadır.  Binamız Bodrum kat, giriş kat, …..kat,…. kat ve … kat olmak üzere …… kattan oluşmaktadır. Giriş katta … oda ve ….. sınıf bulunmaktadır. Bu alanlarda Öğretmen ve öğrenci sayısı değerlendirilince ….. adet üçlü sistem (Atık kağıt, karışık atık, geri dönüşmeyen( diğer atık) ) kurulması uygun görülmüş ve etiketlendirme yapılarak uygun yere yerleştirilmiştir. (HER 50 ÖĞRENCİYE 1 ÜÇLÜ EKİPMAN YETERLİDİR)

 (HER KATA AİT FOTOĞRAFLAR )

 DIŞ MEKAN BİRİKTİRME EKİPMANLARI: EN AZ İKİLİ (“KARIŞIK ATIKLAR” VE “GERİ DÖNÜŞMEYEN ATIKLAR)

Okulunuzun bahçesi bulunması halinde öğrencilerin yoğun olarak bulundukları yerlere dış mekan koşullarına uygun şekilde atık toplama ekipmanı bulundurulması gereklidir.

(FOTOĞRAF EKLENMELİDİR)

DİĞER ATIKLAR İÇİN BİRİKTİRME EKİPMANI

Okulunuzda geri kazanılabilir tehlikeli atıklardan “Atık Pil”, “Kartuş-Toner”, “Aydınlatma Ekipmanı”, “Atık Elektrikli Elektronik Eşyalar”, “Tehlikeli Atık”, “Bitkisel Atık Yağ”  ayrı biriktirilmelidir.

ANCAK “Atık Pil” için okulun içine ekipman yerleştirilmelidir.

“Kartuş-Toner”, “Aydınlatma Ekipmanı”, “Atık Elektrikli Elektronik Eşyalar”, “Tehlikeli Atık”, “Bitkisel Atık Yağ”  için Atık Geçici Depolama Alanına toplama ekipmanı konulması yeterlidir.    

5- GEÇİCİ DEPOLAMA ALANI:

Okulumuzda oluşan atıkların geri kazanım tesislerine sevk edilinceye kadar Geçici Atık Depolama Alanında biriktirilmesi gerekmektedir.

Geçici Depolama Alanı yağıştan korunaklı, beton zemin üzerinde, kullanıcı personel harici girişin yasak olacak şekilde planlanmalıdır.

Okulumuzda atıklar ne şekilde toplanıyorsa atık alanı da ona göre dizayn edilir.

Örneğin; okul içinde atıklar “Karışık Atık”, “Atık Kağıt” ve “Geri Dönüşmeyen Atık (Diğer Atık)” şeklinde toplanıyorsa Geçici Depolama Alanına “Karışık Atık”, “Atık Kağıt” biriktirme ekipmanı konur Diğer Atık Belediye sistemine verildiği için bir ekipman ayrılmasına gerek yoktur.

Bunların yanında “Kartuş-Toner”, “Aydınlatma Ekipmanı”, “Atık Elektrikli Elektronik Eşyalar”, “Tehlikeli Atık”, “Bitkisel Atık Yağ”  için Atık Geçici Depolama Alanına toplama ekipmanı konulması gereklidir.

YUKARIDA BELİRTİLEN ATIKLAR DIŞINDA ATIKLAR OLUŞUYORSA REHBER DOKÜMAN İNCELENEREK YÖNETİM PLANINA EKLENEBİLİR

6- ATIKLARIN GÖNDERİLECEĞİ YERLERİN BELİRLENMESİ

Geçici Depolama Alanında biriken tüm atıkların, lisanslı geri kazanım/bertaraf tesisleri tarafından alınması sağlanır.